احداث راه آهن خدمت یا خیانت ؟
« ماجرای احداث راه آهن»
اگرچه راهآهن فینفسه میتواند برای کشور مفید واقع شود، در آن هنگام دو مسئله در این زمینه وجود داشت: نخست آنکه آیا با توجه به مجموعه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، احداث راهآهن در اولویت بود یا آنکه اگر سرمایۀ اختصاصیافته به آن، مصروف اقدامات صنعتی دیگر میشد، دستاوردهای بهتر و بالاتری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور در برداشت؟ دوم آنکه اگر بنا بر احداث راهآهن بود، بهترین و مناسبترین مسیری که میبایست انتخاب میشد، کدام بود؟ در این زمینه دلسوزان کشور معتقد بودند مسیر شرقی غربی با توجه به اینکه ایران را از یکسو به هندوستان و از سوی دیگر به اروپا متصل میکرد، دارای اولویت کامل بود و برای مردم ایران منافع بسیاری در برداشت، حال آنکه انتخاب مسیر جنوبی شمالی، در حقیقت در چهارچوب طرحها و برنامههای نظامی انگلیس میگنجید؛ کما اینکه از زمان عقد قرارداد رویتر، انگلیسیها همواره میکوشیدند عبور مرور خویش را از مناطق جنوبی کشورمان که منطقۀ نفوذ و استقرار آنان به شمار میآمد به سمت مناطق شمالی، که همجوار با قفقاز و آسیای میانه بود، تسهیل کنند و سرانجام نیز با سرمایۀ ملّت ایران به این هدف نائل شدند و منافع آن را در وقایع جنگ جهانی دوم بردند
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط زهرا آقازاده قمي در 1397/11/14 ساعت 10:40:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |